اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۱۳:۲۷
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۸
اذان مغرب ۱۹:۲۷:۴۷
طلوع آفتاب ۰۴:۵۴:۵۲
غروب آفتاب ۱۹:۰۷:۲۴
نیمه شب ۲۳:۱۰:۵۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۱۹ - ۰۹:۱۲
«سراج 24» گزارش می دهد؛

درخشش جوان ایرانی در سطح بین المللی/ پدیده ای در بازی سازی مستقل

مهدی بهرامی جوانی 21 ساله اهل اصفهان معتقد است در حدی توانایی پیدا کرده که می تواند ایده هر بازی را در عرض چند روز تبدیل به یک نمونه قابل بازی کند و این برای یک طرح بازی بسیار ارزشمند است.

درخشش جوان ایرانی در سطح بین المللی/ پدیده ای در بازی سازی مستقل

به گزارش «سراج24»، مهدی بهرامی جوانی 21 ساله اهل اصفهان است که بازی را از سال های ابتدای زندگیش آغاز کرده و خیلی زود به این دنیای مجازی علاقه مند شده است. درست هنگامی که 12 سال داشته با شرکت در مسابقه برنامه نویسی مدرسه­اش، توانسته با طراحی یک برنامه محاسباتی ساده برنده رقابت شود که به گفته خود او، چنین رقابت هایی مساعدتی برای پیدا کردن راه و توسعه مهارت هایش بوده است.از بهترین مشوقان او برای یادگیری کدنویسی پدرش بوده که یک مهندس برق است با کمک پدرش، اوکدنویسی در زبانC++ و C# را در همان دوران نوجوانی آموخته است.

او در مورد خود به وب سایت«پولی گان» گفته:«هنگامی که جوان تر بودم خیلی به ریاضیات علاقه داشتم. می دانستم برای کدنویسی با ریضایات نیاز دارم که برنامه نویسی را فراگیرم.» او که رابطه بازی های ویدئویی و ریاضیات را زود پیداکرده بود، در سن19 سالگی و برای تحصیلات دانشگاهی راهی کشور هلند شد تا بر دانش خود در این زمینه به صورت تخصصی بیفزاید وی میگوید: «وقتی که من اولین بار به هلند آمدم احساس کرم ارتباطم را با کشورم از دست داده­ام وقتی به اینجا آمدم احساس نمی کردم که قسمتی از این کشور هستم، فرهنگش خیلی متفاوت بود و نمیتوانستم با مردم ارتباط برقرار کنم.»

او هم اکنون در دانشگاه علوم کاربردی «ان­اچ تی وی » هلند واقع در شهر بِرِدا مشغول به تحصیل است. در مصاحبه­ای که وب سایت «کنترل مگزین» با وی داشته، بهرامی در مورد دوران تحصیلش در ایران گفته:«در دبیرستان های ایران دانش آموزان مقدار زیادی ریاضیات و فیزیک مطالعه می­کنند. پس از گذشت 6 ماه از ورود به دانشکده­ای در هلند، آنچه فهمیددم این است که دانش آموزان مقطع دبیرستان در ایران بسیار بیشتر از همتایان هلندی خود مطالعه می کنند. فکر می کنم این مطالعات بسیار به من کمک کرده تا بتوانم برنامه نویسی  را بیاموزم.»

در رابطه با علاقه­ اش به بازی سازی و اینکه چطور به تولید بازی روی آورده است به مجله «دنیای بازی» گفته : «من هم اول بازی کننده بودم با آشنایی با سایت های گوناگون و کمی هم برنامه نویسی متوجه شدم که خیلی ها در این زمینه فعال هستند وکار غیرقابل دسترسی نیست. با آشنایی با نرم فزار «تری دی گیم استودیو» متوجه شدم که می شود بازی های غیر حرفه­ای و ساده تولید کرد. البته بازی­هایی را که در این نرم افزار می ساختم، بیشتر محصول آن می دانم تا ایده­ها خودم! اما به هر حال تشویقم کرد تا بازی بسازم.»

او که در دورن کودکی در کنار برادرش بیشتر به تماشای بازی می پرداخته تا خود بازی کند . به «گیم کریر گاید» توضیح داده که : « توانایی خلق بازی های خودم برایم یک رویا بود یادگیری برنامه نویسی کلید دستبابی به رویایم بود. وقتی من می خواهم یک بازی جدیدی بسازم، قبل از اینکه کار را روی آن آغاز کنم، بسیار در مورد ایده اصلی آن فکر میکنم. اگر تصور کنم بازیی که میخواهم بسازم به مقدار کافی متفاوت نیست؛ کار روی آن را شروع نمی کنم.» در ادامه درباره اینکه بازی­هایش ابتکاری و نوآورانه است می گوید:«حتی اگر بازی های ابتکاری همیشه موفق نباشند من از تلاش برای طراحی بازی های منحصر به فرد دست بر نمی دارم».

این جوان با استعداد از جمله افرادی است که کارنامه بسیار درخشانی در جشنواره های خارج از کشور کسب کرده و در میان رسانه های خارجی نیز شناخته شده است. وب­سایت معتبر«گاما سوترا» به او لقب شاهزاده ایرانی  داده است.

  او که کارش با زبان های برنامه نویسی «کیوبیسیک» و «ویژوال بیسیک» و پس از آن نرم افزارهای بازی سازی «گیم میکر» و «کس ان ای» آغاز نموده اکنون بیش از 10 بازی (که تعداد زیادی از آن ها آزمایشی بوده و چندین بازی کامل) تولید کرده و در چند سال اخیر هر ساله در بخش دانش آموزی جشنواره بازی های مستقل «ایندیپندنت گیمز فستیوال» سان فرانسیسکو شرکت کره است. اگر چه که تا کنون چندین بار با مشکل رد ویزا از سوی آمریکا مواجه شده و حتی با وجود تحصیل در یک کشور خارجی این مشکل همچنان برقرار است و همین اتفاق او را از حضور به عنوان یک فینالیست در جشنواره بازی های مستقل بازداشته است.

او در این باره گفته است:«این غیر منصفانه ترین وضعیت افتاق افتاده برای من در تمام زندگی ام بوده است.»

بهرامی اولین موفقیتش را با عنوان بازی «هر چیز می تواند کشیده شود» با «اوریتینگ کن درا» بدست آورد. این بازی در نمایشگاه «توکیو گیم شوی» سال 2010 و در بخش «سنس آف واندر نایت» نمایش یافت و موجب اولین حضور او در رویداهای بین المللی شد. او که 17 سال بیشتر نداشت، به همراه پدرش برای شرکت دراین رویداد عازم ژاپن شد. در این سفربا مشکل رزرو هتل جهت اقامت مواجه شد(به دلیل تحریم بانک های ایرانی) که نهایتاً مجبور شد برای این منظور از یک شرکت کننده دیگر در رویداد کمک بگرید.

بهرامی که ایده بازی هایش را از دنیای اطراف می گیرد به مجله «دنیای بازی» گفته:«مثلاً بازی «اوریتینگ کن درا» از یک مسئله هندسه که سر کلاس بیان شد، نشأت گرفته است.معلم پرسید اگر یک توپ در یک سطح صاف حرکت کند و نقطه ای خاص را روی توپ در نظر بگیریم؛ این نقطه چه مسیری را طی می کند؟ هر سس پاسخی می داد، اما من داشتم به این فکر می کردم که این می­تواند یک بازی ساده رایانه­ای باشد.

 مثلاً از شعر چشم ها را باید شست سهراب سپهری به ایده ی یک بازی رسیدم که وقتی بازی کننده عینک نگاه کودکانه­اش را بزند بتواند روی سقف راه برود و وقتی آن را بردارد، دنیا دوباره بزرگسالانه و واقعی شود و او فقط روی زمین بتواند راه برود.»

یکی از نکات جالب بازی های بهرامی نامگذاری نامتعارف بازی هایش است. دیگر بازی موفق او با نام مختصر «بو» توانست جایزه ای5000 دلاری از انجمن آنلاین«اندی پاب» از آن خود کند. هر چند به دلیل اعمال تحریم ها نتوانست این جایزه نقدی را دریافت کند.

«بو» یک بازی ساده دو بعدی، در عین حال فکری و جالب است و. در تعریف «بو» میتوان گفت که یک بازی ساز خلاق با ساده ترین گرافیک توانسته مراحلی چالش برانگیز و شایسته تقدیر طراحی کند. در این بازی یک شخصیت چند پیکسلی در صفحه ای متشکل از مربع های سبز رنگ کوچک بر روی پس زمینه­ای شاد جابجا می شود.

هدف در بازی رساندن شخصیت موجود به یک در است. برای این منظور باید با دکمه «اسپیس» یک مربع سبزر رنگ جدید کشیده و به نحوی چیدمان دیگر مربع ها را طوری تغییر داد تا بتوان با پرش و جابجایی از طریق آن ها به در مرحله رسید. ورود و خروج به بخش های سبز رنگ با کشیدن و پاک کردن مربع­ها انجام می شود و این کل چالش باز را تشکیل می دهد. همین گیم پلی به ظاهر ساده اما خلاقانه توانست فراتر از مرزهای کشور محبوبیت کسب کند.

حضور در نمایشگاه توکیو موجب مصاحبه وب سایت های خارجی با بهرامی کم سن و سال شد و نامش را بر سر زبان ها انداخت. پیش از این نیز او در  تلاشی، یکی از بازی هایش با نام«کوچولو» را برای انتشار در شبکه «کس باکس» برای مایکروسافت ارسال کرده بود که به علت اعمال تحریم ها با مخالفت این شرکت در عرضه بازی مواجه شده بود. بازی حالتی طنز گونه دارد. کوچولو در مورد کرم کنجکاوی است که در راه تبدیل شدن به یک پروانه با مشکلاتی همراه می شود.

بازی های بهرامی بیش از اینکه جنبه درآمدزایی داشته باشند، برایش جنبه پیشرفت وکسب تجربه داشته اند از عناوینی که اخیراً برای بهرامی خوشنامی بیشتری آورده بازی «فرش»است یک بازی با ذوق هنری بالا و موسیقی دلنشین فرش با یک جمله زیبا آغاز می شود. «تقدیم به مادرم، کسی که در بافتن فرش ها جوانی­اش را داد» .

 فرش شاید جدی ترین پروژه ای باشد که بهرامی تاکنون انجام داده و دارای معماهای سخت و چالش برانگیزی است. نحوه نجام بازی، بدین صورت است که بر روی راه های کاشی مانند معلق در هوا فرشی را پهن و جمع کرده و با چرخاندن و گذر از  مسیر این کاشی ها در نهایت می توان فرش را به انتهای هر مرحله رسانید.

بهرامی درباره این بازی به سایت «پولی گان» گفته :«من دوست دارم مکانیک های جدیدی از بازی طراحی کنم و بازی های تازه ای براساس فرهنگ فارسی بسازم. من از زمانی که درایران بودم ایده ساخت یک بازی براساس مشخصات یک فرش را داشتم وهنگامی که به اینجا آمدم، زمان آزادی برای ساخت آن پیدا کردم. وقتی من مدتی قبل به هلند آمدم، برای اولین بار در زندگی ام تنها شدم. به دور از خانواده ام در ایران. تنها چیزی که به من کمک کرد تا دلتتگ وطن نشوم، تمرکز بر روی ساخت فرش بود. من بشدت درگیر ساخت بازی شد تا تغییراتی که برای زندگی ام اتفاق افتاد را کاملاً فراموش کنم.»

در سال 2013 فرش یکی از 8 فینالیست جشنواره بازی های مستقل «ای­جی­اف» در بخش دانش­آموزی اعلام شد. اما به دلیل مشکل در دریافت ویزای کشور آمریکا، بهرامی نتوانست در آن سال در رویداد مذکور حاضر شود، نکته شایان ذکر همکاری مسلم رسولی، آهنگسازی ایرانی در پروژه فرش است که نتیجه آن خلق یک موسیقی دلنشین با تلفیق سه تار و پیانو برای این ساخته بهرامی است. فرش به کمک موسیقی خوبش به یک اثر هنری قابل بازی تبدیل شده است.

در رابطه با بازخورد مردم از بازی اش به سایت «پولی گان» گفته:« من واقعاً بازخورد خوبی از مردم داشتم جالب است که مردم در ایران واقعا از بازی خوششان آمد. از یک معلم ایرانی شنیدم که می گفت از بازی خوشش آمده و میخواهد آن را به دانش آموزانش بدهد تا بازی کنند و معماهایش را حل کنند.» اینجا  او احساس کرده که دوباره با مردم کشورش ارتباط برقرار کرده است.

در آخرین تلاشی که بهرامی برای تبدیل ایده­هایش به بازی ویدئویی داشته، بازی انگاره (Engare) شکل گرفته که یکی از فینالیست های جشنواره بازی های مستقل 2014 است و هنوز نسخه کامل از آن عرضه نشده است انگاره در معنی به یک طرح یا الگوی ناتمام گفته میشود. همچنان که در لغتنامه دهخدا نیز انگاره به هر نقش ناتمامی معنا شده است. دراین عنوان نیز حس ایرانی بودن کاملاً ملموس است.

موسیقی بازی که دومین همکاری رسولی با بهرامی بوده، حتی بهتر از بازی قبلی از آب در آمده است. به همراه رابط کاربری زیبای بازی که برگرفته ایز هنر ایرانی- اسلامی است، انگاره که درخارج از مرزهای ایران ساخته می شود، همچنان اثری متعلق به فرهنگ ایرانی شناخته می­شود.

بهرامی در بخشی از صحبت هایش با سایت «گاما سوترا» درباره استفاده از هنراسلامی در بازیش توضیح داده که:« برخی  اشکال هندسی و طرح هایی در حین بازی کشیده می شوند که شباهت هایی با اشکال موجود در هنر ایرانی و معماری خاص شهر اصفهان دارند. شهری زیبا در قلب ایران که پر از مساجد و هنرهای اسلامی است.» به دیدگاه وی:«این واقعیت که هنرمندان دینی اسلامی در دوران کهن اجازه نداشتند موجودات زنده را نقاشی کنند، آنها را به سوی استفاده از اشکال انتزاعی سوق داده است. این موضوع کار آن ها را از نظر ریاضیات جالبتر کرده است. برای من این یک منبع الهام بخش بود.»

در اصل انگاره با هدف ارتباط با هنر اسلامی طراحی نشده بود اما الگویی که فرایند اکتشاف از طریق معماهای هندسی بازی را ایجاد میکرد، بازتابی از هنراسلامی بود.او می گوید:«هنر اسلامی تماما درباره ریاضیات است. انواع بسیار متنوعی از هنرهای اسلامی وجود دارد اما معماری و کاشی کاری و بیشتر آن ها سرچشمه و حقیقتشان بر پایه ریاضیات است. هنگامی که شما معماری را نگاه می­کنید کاملا متوجه می شوید مردمی که آن را ایجاد کرده­اند ریاضیات می دانستند.»

امسال بهرامی توانست انگاره را در کارگاه گیم پلی تجربی که یکی از بخش های رویداد کنفرانس بازی سازان (جی دی سی) بود به نمایش بگذارد. در این کارگاه بازی های دارای ایده های غیر معمول و جالب توجه بصورت نمونه هایی برای حضار معرفی میشوند .در سال های قبل عناوین موفقی از جمله برید، پورتال، وردآف گو و.... در آن نمایش ابتدایی­شان را داشته اند. بهرامی نیز که اکنون پخته تر از قبل شده، انگاره را بر صفحه یا بزرگ در برابر صدها نفر از حضار در سالن به عنوان یک پازل هندسی معرفی نمود. با اشاره به صفحه ای که در آن مستطیلی درگوشه یک میز قرار گرفته بود توضیح داد که:«بنابراین شما یک شیء بر روی میزی دارد . حالا اگر شما یک نقطه بر جایی از این شیء بکشید، اگر بیافتند چه نوع خطی ایجاد خواهد کرد؟ سپس او نقطه ای در گوشه مستطیل قرار داد و دکمه بازی را فشار داد مستطیل غلت زنان از روی میز افتاد و خطی پر پیچ و تاب از خود بر جای گذاشت.

 رایین هانیک به عنوان میزبان کارگاه گیم پلی تجربی، بیش از 4 سال پیش اولین بار نام بهرامی را شنیده بود. او درباره بهرامی میگوید:« مهدی اولین نمونه از انگاره را که «اوریتینگ کن درا» نامیده بود در سال2010 برای شرکت در همین رویداد ثبت کرد. من فورا به دلیل هوشمندی معماها و مکانیک هسته بازی جا خوردم که واقعا ذهن شما را درگیر می کرد و موجب می شد برای حل آن ها فکر کنید و هنگامی که دریافتم این بازی توسط یک بچه 16 ساله از آنطرف دنیا ارسال شده،حسابی حیرت زده شدم.»

به گفته هانیک یکی از اولین نکاتی که مردم در مواجهه با بازی های بهرامی مانند فرش وانگاره متوجه اش می شوند، زمینه و تم اسلامی آن است  البته بازیهایش حتی بدون آن روکش فرهنگی نیز جذاب است، او ادامه می دهد:«وقتی که شما به بدنه کارهای مهدی نگاه می کنید می بینید که مکانیک­های تجربی درست در بطن و هسته آن ها است. در اولین نگاه ممکن است متوجه مسیر آرامی شوید که او برای درست کردن میراث فرهنگیش در جو و  موسیقی و ظاهر بازی بکار گرفته است. اما وقتی شما شروع می کنید به انجام بازی، فورا متمایل به خود معماها می شوید. این است مهارتی که طراحی­هایش را محکم و دقیق می کند.»

اگر بخواهیم عامل موفقیت بهرامی را یکی از بازی هایش بنامیم، به نظر غلط می آید؛ چرا که بازی­هایش همگی زنجیروار به یکدیگر متصلند. تک تک قدم هایی که این بازی ساز جوان بر روی پله­های ترقی طی کرده نشان دهنده استعداد ذاتی او در طراحی بازی های خوب است.این سیر تکاملی که در کارهایش دیده می شود به دلیل آزمون وخطایی است که پشت سرگذاشته و اکنون وی را به عنوان یک بازی ساز مستقل و در عین حال نام آور ایرانی مطرح کرده است.

بهرامی در حال حاضر در دوره تحصیلی چهارساله­ای در دانشگاه (ان اچ تی وی) ثبت­نام کرده که تقریباً نیمی از آن را پشت سر گذاشت است. او می گوید که علاقه دارد به ساخت بازی هایی الهام گرفته از فرهنگ ایرانی ادامه دهد. و از تلاش دست بر نمی دارد.

 با وجود اینکه علاقه دارد همچنان بطور مستقل به کارش ادامه دهد؛ اما ایده تأسیس یک استودیو یا شرکت بازی سازی پس از فارغ التحصیلی در وطن را هم در سر می­پروراند .او تصور می کند در حدی توانایی پیدا کرده که می تواند ایده هر بازی را در عرض چند روز تبدیل به یک نمونه قابل بازی کند و این برای یک طرح بازی بسیار ارزشمند است. 

منبع: حلقه وصل

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۷
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••